Jobhunting - Reisverslag uit Coober Pedy, Australië van Saskia - WaarBenJij.nu Jobhunting - Reisverslag uit Coober Pedy, Australië van Saskia - WaarBenJij.nu

Jobhunting

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

06 Juni 2013 | Australië, Coober Pedy

Hey lieverds!!

Het is weer even tijd voor een update van ons chaotische leven in Australië.
Toen we weer in Australië aan waren gekomen zijn we na een nachtje in Brisbane meteen doorgegaan naar NOOSA HEADS. We wilden hier eigenlijk maar een paar dagen blijven maar omdat de whitesunday tour (die we al hadden betaald..) de komende 2 weken was volgeboekt, zaten we 2 weken “vast”. Gelukkig woonden de ouders van 2 meisjes waar we mee hebben gewerkt op Philip Island daar, dus daar hebben we een hele week lekker gelogeerd. We hebben echt de grootste lol gehad, het is een echte hippie familie, alle dochters leven in een camper overal en nergens, de vader heeft een baard net zo lang als sinterklaas en de wiet wordt gewoon op het aanrecht geknipt en gerookt met de hele familie. Vader sinterklaas heeft even een jaartje vrij genomen van werk en surft lekker elke dag, wat erg leuk was omdat hij ons ook elke dag meenam voor een surf. Ook deden we racewedstrijden op de mountainbike met hem haha.
Na een week heerlijk te hebben gelogeerd en super lekker gegeten te hebben bij hun zijn we doorgegaan naar AGNES WATER voor 1 dag. Hier hebben we onze eerste surfles ooit gehad, wij waren natuurlijk al super goed dus alle beginners stonden versteld van onze surfkunsten ;).
Na een nachtje zijn we met de nachtbus naar AIRLIE BEACH gegaan. Hier hadden we de whitsunday trip geboekt en gingen we 3 dagen zeilen op een catamaran. Helaas was het weer niet super mooi en was er zo af en toe een beetje regen, maar ondanks dat hebben we het heel leuk gehad. We sliepen met ze 2en in een hele kleine cabine op de boot. De eerste nacht hadden we lekkage door de regen, en niet zo´n klein beetje ook, om 3 uur ‘s nachts zaten we rechtop in bed en was ons hele bed doorweekt.. de rest van de nacht hebben we half zittend op een klein stukje wat nog droog was geprobeerd te slapen...
Na airliebeach zijn we in 1 keer doorgegaan naar CAIRNS waar we op een dagtrip zijn gegaan naar het great barrier reef. Na drie jaar niet meer gedoken te hebben was ik even vergeten hoe mooi duiken is. Ik dacht dat snorkelen eigenlijk wel even mooi was maar nu weet ik weer hoe vet duiken is. Haaien (geen gevaarlijke ;)), roggen, mega grote vissen, koralen en alles van super dicht bij, wauw wat vet om weer gedoken te hebben.
Cairns is echt een super leuk stadje, we hebben ons geen moment verveeld. Een gratis lagoon waar je lekker in kan zwemmen (in de zee kan je niet zwemmen ivm krokodillen en kwallen), gratis fitness elke dag (dus wij hebben ook nog aan onze conditie gewerkt met aquarobict, zumba ;)) en je kan hier heel goedkoop uit eten en hele leuke party’s!!

En toen begon het jobhunting weer. Aangezien elke backpacker farmwork zoekt (dat is de enige manier om je 2nd year visa te krijgen namelijk..) is er dus totaal geen werk in te vinden. Daarom zijn we (ja dat was weer eens een impulsieve actie van ons, we waren hartstikke brak en een mevrouw vertelde ons: nee in cairns zijn echt geen banen, maar in Darwin is er heel veel werk. Dus 5 minuten later hadden we een ticket geboekt) na 1,5 week Cairns weer terug naar DARWIN gevolgen, wat een grote fout bleek te zijn, Darwin is hartstikke duur en daar is ook geen werk te vinden.

Dat is nu 2 weken geleden en wat er in die twee weken is gebeurd zou ik hieronder even kort proberen samen te vatten ;)
In Darwin wisten we niet meer wat we moesten doen en we hadden het helemaal gehad. Australië is zo groot, als je besluit om ergens heen te gaan ben je namelijk echt meteen 1000den km verderop,
Ik zat serieus bijna terug in het vliegtuig naar Nederland, we zaten oprecht in een (winter)depressie, we sliepen niet meer en ik had gewoon buikpijn van de stress.
Maar zoals altijd komt alles uiteindelijk wel weer goed. We hadden 3 Duitsers ontmoet die bij ons in het hostel sliepen en echt super grappig waren en die gingen met hun auto op ROADTRIP richting Adelaide. Omdat wij echt niet meer wisten waar we heen moesten en moesten uitchecken de volgende dag, we niet in Darwin wilde blijven want dat was veel te duur, zijn we maar met hun meegegaan. Of het een goede beslissing was wisten we niet, want als je in Australië besluit om ergens heen te gaan ben je niet zomaar terug (dit werd namelijk een trip van 3500 km!!).
Maar gelukkig hebben we het zooo leuk gehad en (eindelijk weer) gelachen!! we zaten opgepropt in de auto met ze 5en, de backpacks op het dak gebonden. De eerste 2 nachten hebben yv en ik op de grond geslapen want we hadden geen matje en toen moesten we beslissen of we terug gingen naar Darwin (daar hadden we iemand leren kennen waar we een week gratis mochten slapen) of dat we met de jongens verder gingen richting Adelaide om daar met ze 5en opzoek te gaan naar werk. Wij hebben toen werk voor ons 5en geregeld op een Orange farm waar we gratis konden kamperen, dus we dachten nouja dan hebben we iniedergeval werk..
We gingen dus met de jongens verder op trip richting onze nieuwe baan. Wat ontzettend leuk om toch bij de Uluru en de kings canyon te zijn geweest zeg!! Anders waren we daar nooit gekomen.
We hebben lekker 5 nachten wild gekampeerd en 4 dagen niet gedoucht :p
Maar waar we allemaal niet bij stil hadden gestaan was dat het natuurlijk nu winter wordt in zuid Australië.. en echt winter, het was ‘s nachts met kamperen 5 graden. we hebben de afgelopen 4 nachten in een tentje of in de auto geslapen maar je moet je even voorstellen, in 5 graden, zonder winterkleren (die hebben we namelijk niet), zonder slaapzak, het was echt niet te doen, we hebben het nog nooit zo koud gehad. Vooral omdat hoe verder we naar het zuiden gingen hoe kouder het nog zou worden, en op zich is dat niet erg als je weet dat dat voor een paar dagen is , maar ons werk daar zouden we ook moeten kamperen, in die tent, in de kou, regen echt waar we wisten wederom weer eens niet wat we moesten doen..
Toen kregen we opeens een mail dat een restaurantje tussen alice spings en Adelaide werk voor ons had, wij hebben gebeld want het was toch op de weg waar we langs zouden komen. We hebben de beslissing genomen om hier even een paar dagen weer ‘op te warmen’ in een huis (nouja het is een mijn, we zitten nu namelijk in mijnen dorp (COOBER PADY), het lijkt net of je in een spookstad bent want het ziet er zo verlaten uit, alles speelt zich af onder de grond).
Onze 3 Duitse vrienden zijn wel verder gegaan naar het werk op de Orange farm, dus nu gaan we even kijken hoe het hun bevalt daar. Maar nu kregen we gister een bericht dat we kunnen gaan werken in een homestead in Mataranka, heel leuk, veel uur en het is daar lekker weer. Maar laat dat nou weer helemaal in het noorden van Australië zijn waar we net vandaan komen(dus weer 3500km naar het boven)...

Nouja we doen het nu zo; de jongens werken nu deze week op de farm dus we gaan even kijken hoe het hun bevalt of het te koud is, of we gaan terug naar Mataranka waar die andere baan is, of we blijven even in dit restaurant werken de komende tijd.. Dat blijft dus nog even een verrassing, zo zie je maar weer, alles komt uiteindelijk weer goed en ik zit nog steeds liever hier in Australië in een ‘depressie’ dan in Nederland ;)

Zo dat was het weer even voor nu!! Gelukkig is het in Nederland ook eindelijk lekker weer aan het worden zie ik!!

heel veel liefs Saskia

• 10 Augustus 2013 - 22:22

Els Baarspul:

wat fijn zo weer van alles van je te horen,Sas!Niet te geloven wat je allemaal beleeft!
    Maar oma zal het fijn vinden als je weer wat dichter bij zit!!!!