Bye bye New Zealand! - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Saskia - WaarBenJij.nu Bye bye New Zealand! - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Saskia - WaarBenJij.nu

Bye bye New Zealand!

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

23 November 2012 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Ons Nieuw-Zeeland avontuur zit er na ruim zes weken alweer bijna op! Nadat het noordereiland een beetje tegenviel voelde we ons op zuidereiland meer op onze plek. Door het weer (op wat regenachtige/winderige/koude dagen na..), maar ook door de (meestal) leuke en gezellige hostels die we hadden en de actieve dingen die we daar eindelijk konden doen, we hadden namelijk energie voor 10 na de "rustige" weken op noordereiland.
Ik heb de afgelopen weken meer spelletjes gespeeld en Dvd’s gekeken dan ik de afgelopen jaren heb gedaan (dit doe ik namelijk alleen als ik me echt verveel :p). Ook lagen we in het begin vaak langer in bed dan we eruit waren, meestal al om 20 uur en als we dan de wekker zetten stond er: over 13 uur gaat de wekker… (niks voor ons, we hadden vaak gewoon pijn in onze heupen en rug van het lange liggen haha) ook waren sokken, een trui en een extra deken met slapen niet overbodig omdat het soms zo koud was.

Mijn vorige verhaal eindigde in Wellington. Vanaf daar zijn we met de boot naar PICTON gegaan waar we twee dagen gebleven zijn en niet zoveel hebben gedaan. Hierna zijn we naar NELSON gereisd waar we een super leuk hostel hadden (voor ons een walhalla, gratis all you can eat breakfast en elke avond om 20uur een zelfgemaakte chocolade taart met ijs!!). Het was hier voor het eerst echt lekker weer en we hebben daarom ook twee dagen in de zon in de tuin van het hostel gezeten in korte broek, eindelijk konden de zomerkleren aan (hier bestaat namelijk ¾ van onze backpack uit). Ook hebben we een dag gewandeld in het Abel Tasman park: Aruba stranden, pinguïns, zeehonden, zon, echt geweldig!!

Na Nelson ging onze reis verder naar BLENHEIM, waar we ons al heel lang op hadden verheugd want hier gingen we eindelijk wijn drinken in de wijngaarden van Marlborough’s wine region. We hadden een mountainbike gehuurd en hop, lekker fietsend in de zon (ruim 45 km en alleen maar tegenwind!!) langs de wijngaarden, heerlijk!

Vanaf Blenheim hebben we de bus gepakt naar KAIKOURA. Hier hadden we uitzicht op besneeuwde bergtoppen en hier kwamen veel verschillende dieren voor: dolfijnen, walvissen, orka’s, zeehonden, albatrossen, pinguïns. De dolfijnen, albatrossen en zeehonden hebben wij gespot! We zijn een dag om 5.30 uur ‘s ochtends op dolfijnentoer geweest, allemaal wilde (Dusky) dolfijnen rond de boot, super leuk maar ook super koud!! Verder had ons hostel een sauna en jacuzzi waar we elke dag lekker in hebben gezeten.

Omdat we tijd over hadden gingen we proberen te liften van Kaikoura naar Christchurch, (eigenlijk wilde we naar Dunedin ipv Christchurch maar dat is zo’n eind dat we dachten dat dat toch nooit ging lukken), maar warempel na 15 minuten zaten we al in een auto en toen we in Christchurch aankwamen zei die man (die daar eigenlijk een sollicitatiegesprek had) nou weetje ik breng jullie wel helemaal naar Dunedin. Resultaat, 550 km en 8 uur rijden verder en we waren in DUNEDIN!! Hier hebben we eindelijk weer een keer wat kroegen van binnen gezien en zijn we naar de steilste straat van de wereld geweest (35%). Dunedin was echt een hele gezellige stad!

Na een paar dagen gingen we weer proberen te liften naar Queenstown (300 km verderop), we zaten na 20 minuten in een lift (bij een man die 7 honden achterin de auto had, wat echt heel erg stonk) en wij hadden begrepen dat hij ons helemaal naar Queenstown zou brengen. Maar na een half uur zei hij, hier is het. Dus wij keken elkaar aan, want we zaten in the middle of nowhere. Blijkbaar bracht hij ons alleen naar de snelweg waar de splitsing naar Queenstown was. Ik kreeg het toen wel een beetje benauwd omdat we ver weg van een stad waren, het al half 3 ‘s middags was, en er bijna geen auto’s reden. Toen ben ik aan de ene kant van de weg gaan staan met een bordje Dunedin en Yvon aan de andere kant met een bordje Queenstown. Maar gelukkig werden we meegenomen door drie studenten en zijn we toch in QUEENSTOWN aangekomen!
Wat een heerlijke stad was dit. Erg klein maar super gezellig! Weer hele leuke kroegen en een heel chill hostel, met gratis ontbijt, avondeten en een sauna. Wel leek het hier net een middelbareschoolkamp, elke avond om 21 uur galmde door het hostel “drinking time is over” en kwam er twee keer per avond inspectie op de kamer of je niet stiekem aan het drinken was haha.
De eerste dag in ons hostel waren we aan het koken toen er opeens een jongen naar ons keek en uitgilde: "You two are the Boozecruise gils from Sihanoukville!!" Zo zie je maar, de wereld is eigenlijk zo klein :)
We zijn een week in Queenstown gebleven (maar hadden zo nog weken kunnen blijven), hebben World’s Biggest Swing gedaan (super super vet, met een vrije val van 70 meter!!) en zijn een dag naar de fjorden geweest (Milford Sound), helaas was het erg bewolkt dus we hebben eigenlijk niet zoveel gezien.

Na Queenstown hebben we weer eens de bus genomen naar de FRANZ JOSEF GLETSJER. Hier hebben we een super vette helikopter/gletsjer hike gedaan. Wauw wat mooi! Blauw ijs, stralende zon en we hebben in een helikopter gezeten! Echt en van de hoogtepunten van Nieuw-Zeeland.
Omdat we ons nogal verveelde in Franz Josef (het enige wat daar is, is één straat) gingen we maar weer proberen te liften naar Greymouth, na 10 minuten zaten we alweer in een auto en 3 uur later waren we in GREYMOUTH! Dit was ons laatste lift avontuur want in Australië schijnt het te gevaarlijk te zijn om te liften en we gaan morgen vanaf Greymouth met de trein (wat een van de mooiste treinreizen van de wereld schijnt te zijn) naar CHRISTCHURCH, onze laatste bestemming alweer vanaf waar we maandag avond naar Melbourne vliegen.
Ik ben benieuwd hoe het in Christchurch is, want het schijnt nog steeds helemaal verwoest te zijn van de aardbeving. We konden al bijna geen hostel vinden omdat er daar ook maar weinig van over zijn. Maar gelukkig hoeven we niet onder een brug te slapen en hebben we uiteindelijk nog wat gevonden ;)

We hebben 6 hele leuke weken gehad in Nieuw Zeeland (vooral de weken op het zuidereiland), maar uiteindelijk viel het land ons wel een beetje tegen qua weer, de prijzen en de dingen die we konden doen en hebben daarom heel veel zin om naar Australië te gaan wat weer totaal anders schijnt te zijn, waar het lekker weer is en waar we (hopelijk) even al het geld terug gaan verdienen ;)

Cheers!

• 23 November 2012 - 11:06

Jasmijn:

Mooi verhaal!!! Wel lekker gratis reizen met al dat liften!
    Alvast een goeie reis naar down under! Geniet ervan daar!
    Xxx

• 23 November 2012 - 12:59

Jolien:

Leuk verhaal! Echt tof dat jullie die dieren hebben gezien :) Geweldig dat jullie zover komen met liften! Heel aardig van die mensen. Wat grappig van dat hostel met inspectie!! :P
    Veel plezier de laatste dagen in NZ :)
    xxxxJolien

• 23 November 2012 - 19:07

Karin Strübbe:

Ha lieve Sas, wat een feest om jullie reisverslag te lezen. Geweldig om in korte tijd zoveel indrukken op te doen. En nu naar Australië. Ik ben benieuwd. Gaan jullie meteen werken? Ik verheug mij op het vervolg. Dikke kus, Tante Ka

• 24 November 2012 - 10:26

Marlies:

Sassiieee wat een leuk verhaal weer! Veel liefs & kussen!

• 25 November 2012 - 14:07

Oom Jan:

Hallo Saskia,

Wat leuk om weer wat van je te horen. Je schrijft enthousiast over allerlei opwindende avonturen en desondanks vond je het wat tegenvallen met "de dingen die we konden doen". Australie moet dan wel heel superieur worden wil het Nieuw Zeeland overtreffen. In ieder geval bedankt voor je lange N-Z. verhaal. Ik wens jullie heel veel plezier in Australie en kijk uit naar je volgende reisverhaal.
    Oom Jan